Montessori přístup klade důraz na roli učitele jako průvodce. Průvodce poskytuje pomoc a podporu, ale žáci se učí hlavně samostatně a vlastním tempem. Děti objevují svět kolem sebe prostřednictvím praktických činností a individuálních projektů. Průvodce jim nabízí svobodu volby úkolů v rámci stanovených pravidel. Výuka je založena na sestavování individuální týdenních nebo měsíčních plánech.
Učebny montessori jsou vybaveny speciálními pomůckami, které podporují samostatné objevování. Děti si vybírají aktivity, které je zajímají, a pracují individuálně nebo v malých skupinách. Montessori třídy spojují děti různého věku (6–9 let, 9-12let, 12-15let), což podporuje spolupráci a vzájemnou pomoc.
Montessori metoda umožňuje dětem učit se vlastním tempem. Každé dítě si může zvolit, jak dlouho se bude věnovat určitému tématu. Rychlejší žáci mohou pokračovat ve vlastním tempu, zatímco ti, kteří potřebují více času, mohou postupovat pomaleji, aniž by se cítili pod tlakem. Montessori přístup klade důraz nejen na akademické dovednosti, ale také na celkový rozvoj osobnosti dítěte – včetně samostatnosti, odpovědnosti a sebekázně. Důležitou součástí je rozvoj sociálních dovedností a schopnost spolupracovat.
Montessori pedagogika je specifická tím, že klade velký důraz na zapojení všech pěti smyslů při učení. Maria Montessori, zakladatelka této vzdělávací metody, vycházela z myšlenky, že děti nejlépe poznávají svět prostřednictvím aktivního zapojení smyslů – vidí, slyší, hmatem zkoumají, cítí i chutnají. Tento přístup podporuje přirozený způsob učení a pomáhá dětem lépe pochopit, jak svět funguje. Smyslové učení v Montessori pedagogice s sebou přináší obrovské benefity. Děti se učí tím, že se účastní procesu aktivně, nejen pasivním nasloucháním nebo pozorováním. Zapojení více smyslů při učení podporuje hlubší a trvalejší porozumění učivu. Děti si vybírají pomůcky samostatně a učí se nést zodpovědnost za své učení. Při manipulace s pomůckami si rozvíjí jemnou motoriku a schopnost soustředit se na úkoly. Montessori pomůcky tedy nabízejí více než jen vzdělávání v akademickém slova smyslu – podporují komplexní rozvoj dětí v celé šíři jejich smyslového vnímání, čímž jim pomáhají lépe porozumět světu kolem sebe a najít radost v učení.
Montessori pedagogika se na první pohled může zdát odlišná od klasických osnov, ale ve skutečnosti se s nimi v mnoha oblastech prolíná a doplňuje je. Základní principy montessori metody, jako je individualizace, rozvoj samostatnosti a smyslové učení, umožňují studentům dosáhnout dovedností a znalostí, které jsou součástí tradičních vzdělávacích plánů. Montessori pedagogika se tedy nejen zaměřuje na obecné vzdělávací cíle, ale také rozšiřuje a prohlubuje způsob, jakým jsou tyto cíle dosaženy.
Montessori pedagogika i přes své odlišnosti v přístupu plně odpovídá cílům klasických osnov. Nabízí dětem možnost dosáhnout stanovených výstupů tradičního vzdělávacího systému prostřednictvím přirozeného, individualizovaného a smyslového učení, které podporuje jejich intelektuální a osobnostní rozvoj. To činí montessori výuku výjimečným doplněním tradičního školského systému a jsou při něm respektovány a dodržovány předepsané vzdělávací standardy.
V Montessori pedagogice hraje rodič důležitou a aktivní roli v procesu vzdělávání dítěte. Montessori přístup chápe vzdělávání jako úzkou spolupráci mezi školou a domovem, kde rodiče jsou partnery průvodců a spolutvůrci vzdělávací cesty dítěte. Rodiče jsou nejenom podporovatelé, ale také aktivní účastníci ve vzdělávacím procesu, což posiluje rozvoj dítěte jak ve škole, tak doma.
Rodiče se spolupodílejí na vzniku třídy, pomáhají vytvářet pomůcky, zapojují se podle svých dovedností, schopností a možností. Montessori školy často pořádají různé aktivity, do kterých jsou rodiče aktivně zapojeni. Mohou to být společné dílny, výlety, projektové dny nebo i běžné školní dny, kdy rodiče přicházejí do tříd a společně s dětmi pracují na různých projektech. Tímto způsobem jsou rodiče přítomni a aktivními účastníky vzdělávacího procesu, což posiluje vztah mezi rodinou, školou a dítětem. Třídní schůzky jsou organizovány jako tripartity, a to za přítomnosti nejen průvodce a rodiče, ale také žáka, který má prostor se svobodně vyjádřit ke svému vzdělávání. Partnerský přístup umožňuje dítěti těžit ze soudržného a podporujícího prostředí jak doma, tak ve škole, čímž je podpořen jeho přirozený a harmonický vývoj.
V Montessori pedagogice je klíčovým principem myšlenka, že učení není omezeno na školní třídu nebo na konkrétní časové úseky. Učení probíhá celý život a všude kolem nás. Montessori pedagogika věří, že děti nejlépe pochopí svět, když se učí přímo z praktických zkušeností a reálného života. Učení je chápáno jako neustálý proces, který je propojen s každodenními činnostmi a prostředím, ve kterém dítě žije. Tento přístup má za cíl rozvíjet samostatnost, zodpovědnost a schopnost řešit problémy, což jsou dovednosti potřebné pro úspěšný život. Děti se učí nejen akademické znalosti, ale také praktické a životní dovednosti, které jsou klíčové pro jejich budoucí úspěch a rozvoj jako samostatných jedinců. Tento přístup podporuje celoživotní zvídavost, lásku k učení a přirozené zapojení do světa kolem nás.
© 2025 Základní škola a Mateřská škola Spálov, příspěvková organizace, Kontaktovat webmastera, Prohlášení o přístupnosti, Mapa stránek
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO