Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Montessori > Časté otázky

Časté otázky

Je montessori vzdělání vhodné pro každé dítě?

U nás věříme, že každé dítě má svou jedinečnou cestu k učení. Montessori metoda jim poskytuje nástroje k tomu, aby objevily své vlastní talenty a rozvíjely se v prostředí, kde jsou respektovány jejich individuální potřeby. A co je nejlepší? Každý úspěch je tu slaven s radostí a úsměvem – ať už je to první přečtené slovo nebo složitější matematický úkol. Pokud máte v tomto směru pochybnosti, nabízíme Vám možnost osobní konzultace s průvodkyní v montessori třídě. Jistě najdeme pro Vaše dítě to nejvhodnější a nejlepší řešení.

 

Slyšel jsem, že v montessori si děti dělají, co chtějí. Je to pravda?

Jedná se o velmi zjednodušený pohled, že si děti v montessori třídě dělají, co chtějí. Montessori pedagogika sice dává dětem svobodu volby, ale tato svoboda jde vždy ruku v ruce s odpovědností a jasně stanovenými pravidly a hranicemi. Děti si mohou vybrat, na čem chtějí pracovat, ale jejich volba je vedena průvodcem, který zajišťuje, že každé dítě plní cíle svého vzdělávacího plánu. Navíc děti musí respektovat společně stanovená pravidla třídy. Svoboda volby se týká také činností, které jsou přizpůsobeny jejich vývojovým potřebám a fázím. Montessori prostředí podporuje samostatnost a vnitřní disciplínu, což učí děti organizovat si svůj čas. Montessori pedagogika vede děti k tomu, aby jejich volba byla smysluplná a ukázala jim cesty k samovolnému učení.

 

Proč děti v montessori třídách nedostávají známky? 

V naší škole je prioritou formativní hodnocení, kde aplikujeme slovní hodnocení po celou dobu devítileté školní docházky. Občasně se děti v prvních dvou trojročích setkávají s procentuálním hodnocením, které je přidruženo ke slovnímu hodnocení. V 8. a 9.ročníku mají děti kromě slovního a procentuálního hodnocení přidruženo i hodnocení známkou. Tento přístup přináší několik výhod, které pomáhají nejen žákům, ale také rodičům lépe pochopit pokrok a výsledky jejich vzdělávání. Procentuální systém nabízí přesnější obraz o výkonu žáků. Každé ověřování znalostí, úkol či projekt je hodnocen procenty, která odpovídají tomu, kolik z úkolu žák zvládl. Žáci dále pracují s kriteriálním hodnocením založeným na individuálním přístupu, které umožňuje žákům a jejich rodičům sledovat pokrok do detailu. Nespornou výhodou jsou také osobní portfólia žáků, do kterých si zakládají své práce. Portfolium slouží dětem jako doklad o učení a jejich výsledcích. Své portfolium mohou žáci kdykoliv během výuky využívat a mohou si jej také odnášet domů. 

 

Naučí se děti v montessori systému stejné množství učiva jako v tradičních školách?

Ano, děti v montessori systému se naučí stejné množství učiva jako v tradičních školách, ale způsob, jakým se k tomuto učivu dostanou, je odlišný. Montessori pedagogika klade důraz na individualizované tempo učení, tzn. že děti mohou procházet látkou rychleji nebo pomaleji, a to podle svých potřeb a schopností. Učební plán je strukturovaný tak, aby pokrýval všechny důležité oblasti vzdělávání, jako jsou matematika, jazyk, přírodní vědy a společenské vědy, ale je podáván skrze praktické zkušenosti a samostatnou práci. Montessori přístup také podporuje hlubší pochopení a dlouhodobou paměť, protože děti aktivně objevují nové poznatky a propojují teoretické znalosti s reálným světem. V tradičních školách se učí převážně formou výkladů, zatímco v montessori prostředí děti pracují s konkrétními pomůckami a samy se učí na základě vlastního zájmu a objevování, což vede k efektivnímu a přirozenému osvojení znalostí.

 

Moje dítě chodilo do běžné mateřské školy (nikoliv do montessori), může začít přesto studovat v montessori třídě?

Ano, Vaše dítě může začít studovat v montessori třídě, i když navštěvovalo běžnou mateřskou školu. Montessori systém je navržen tak, aby vyhovoval individuálním potřebám každého dítěte bez ohledu na to, jakým vzdělávacím systémem prošlo dříve. Děti si v montessori prostředí postupně zvyknou na nový způsob učení, který klade důraz na samostatnost, svobodnou volbu a objevování. Na naší škole je pravidlem, že přestupu předchází pohovor pedagoga s rodiči a zkušební návštěva dítěte ve třídě trvající minimálně týden. Následně průvodci posoudí vhodnost přestupu. Přechod do montessori třídy je tedy plynulý, protože průvodci pracují s každým dítětem individuálně a podporují jeho přirozený zájem o poznávání. Díky pomůckám pro rozvoj všech smyslů je dětem usnadněno přizpůsobení se novému prostředí. Máme zkušenosti, že i když dítě nemá předchozí zkušenost s montessori, brzy se zapojí do učení vlastním tempem a s velkou radostí.

 

Není pro děti obtížné přecházet z montessori třídy na střední školy?

Přechod z montessori vzdělávání na běžné střední školy není pro děti většinou obtížný, a to hned z několika důvodů. Montessori metoda klade důraz na samostatnost, zodpovědnost a schopnost organizace vlastního času, což jsou dovednosti, které děti dobře využijí i na střední škole. Navíc díky individuálnímu přístupu v montessori vzdělávání si děti rozvíjejí kritické myšlení a chuť učit se novým věcem, což jim pomáhá lépe se adaptovat na nové prostředí a výzvy. Montessori žáci jsou zvyklí pracovat s různorodými zdroji a samostatně. Umí se  přizpůsobovat, což jim přechod na střední školy tradičního typu velmi usnadňuje.